Täällä kylläkin banaani on guineo, eikä banana tai plátano niinkuin joissain maissa, mutta banaani kuin banaani.
Niin, ja tuo blogiotsikko ei ole muuten mitenkään halveksivasti tai loukkaavasti tarkoitettu, niin kuin jotkut sen saattaisivat käsittää. Termiä "banana republic" käytetään aika monessa merkityksessä.
Mutta, nyt se saa sananmukaisen merkityksensä, sillä päätin julkaista Banana-blogini ensimmäiset banaani-kuvat, ihan otsikon kunniaksi.

Nappasin tänään ohimennen pari kuvaa meidän kadun hedelmämyyjän kärryistä. Itse myyjä vain katsoi minua ilmeellä "hullu ulkomaalainen", vaikka itsekin on ulkomaalainen siinä missä minäkin, ja varmaan vielä yhtä laittomasti maassa kuin minä, mutta ilman kaikkia niitä minun täällä oleskelua helpottavia asioita, ja sitä seikkaa että olen eurooppalainen. Hän on siis kotoisin sieltä saaren köyhemmältä puolelta, eli Haitista, niin kuin lähes kaikki hedelmämyyjät. On se niin väärin... mutta, nyt, ennen kuin taas hairahdan sinne negatiivisuuden puolelle, palaan niihin banaaneihin!

Siis, jos hedelmiä ajatellaan, niin voisin vaikka jäädäkin asumaan tänne epätasa-arvon saarelle. Oih, kaikki nuo ihanan raikkaat, tuoreet, mehevät ja makeat hedelmät! Mikä sen mukavampaa kuin tuore mango suoraan kotiovelle kuljetettuna? Tai no, ehkä huono esimerkki, kun meidän terassin takana kasvaa mangopuu, niin ei tarvitsisi niitä edes ostaa, mutta nyt on juuri mangokausi aluillaan, ja meidän mangot eivät vielä ole kypsiä.

Tässä siis kuva minun hedelmäpoikani rähjäisestä kärrystä ja banaani-mango-papaija-ananas-melooni-lastista.

1451107.jpg

1451108.jpg